Heb jij dat nou ook? Dat je ergens in een wachtkamer zit en je afvraagt waarom je nog niet geroepen bent? Je gaat toch stiekem zitten luisteren. Zit er nog een patiënt? Of zitten ze schaamteloos aan de koffie? Zijn ze je soms vergeten?
Voor niemand fijn
Achter de schermen gebeurt een hele hoop. Persoonlijk probeer ik altijd op tijd te lopen en heb ik er een hekel aan als ik weet dat er iemand op me zit te wachten. Ik vind dat gewoon geen prettig gevoel. De meeste mensen hebben zelf ook een drukke agenda en willen dus ook echt niet langer wachten dan nodig is. Soms is het ‘tussendoor’ zo druk dat ik geen gelegenheid kan vinden om even iets te eten.
Even tussendoor
Een tijd geleden vroeg ik aan een patiënt die twee minuutjes van te voren aanwezig was of hij het erg vond of ik eventjes een appeltje at. “Nou, ik heb ook gezorgd dat ik op tijd ben dus nee, help mij eerst maar.”, was zijn antwoord. Ja, mijn eerste neiging was om pissig te worden, maar ja..weet hij veel wat er achter de schermen allemaal eventjes ‘tussendoor’ gedaan wordt. Sommige mensen vragen zelfs om een afspraak voor ‘even tussendoor’ als de balie aangeeft dat de agenda volstaat. Dit geeft aan dat ze geen flauw benul hebben wat we tussen de geplande patiënten door doen.
Pauze?
Wat doe jij in een pauze? Voor ons is pauze eigenlijk een vergadering. We overleggen over patiënten en over wat goed gaat en wat beter kan. Ik heb me eigenlijk nooit zo beseft dat dit voor andere mensen ‘werk’ heet. Het is gewoon normaal dat je even met elkaar evalueert en dingen bespreekt en overlegt die je net hebt ondervonden. Dat kan meestal ook alleen maar op dat moment want voor de rest ben je aan het behandelen of iets anders aan het doen.
Nieuwtjes
Wat we ook in de pauze doen, is het ontvangen van vertegenwoordigers. Bijvoorbeeld van OralB, Sonicare, Elmex, een leverancier van vulmateriaal of van bepaalde instrumenten. Soms maken ze netjes een afspraak en soms komen ze binnenvallen. Het is voor ons belangrijk om up-to-date te blijven van alle producten die patiënten kunnen kopen in de drogist of supermarkt. Ook blijf je graag de beste instrumenten gebruiken en wil je het niet missen als er iets nieuws is ontworpen. Dus zo’n vertegenwoordiger laat je liever niet schieten. Het is trouwens een hele kunst om een vertegenwoordiger weer op tijd de deur uit te krijgen. Je hebt meestal wel als patiënt mazzel als een vertegenwoordiger is geweest. Dat betekent namelijk vaak gratis monstertjes en nieuwe info!
Dienst weigeren
Helaas gaat er regelmatig iets stuk in de praktijk. Zeker sinds het digitale tijdperk kan de boel zo ineens vastlopen. Of het water is er ineens af. Een stoel wil niet meer omlaag of de afzuigers weigeren. We moeten dan snel er achter zien te komen wat er precies aan de hand is. We bellen met een helpdesk, met een monteur of proberen zelf die lekkage op te lossen. Het leukste is als je je agenda niet wil openen en het een totale verrassing is wie je uit de wachtkamer mag ophalen. “Ja…kom maar…”, zeg ik dan. Meestal kom ik er wel achter hoe het ook allemaal weer zat zodra ik het gebit mag bewonderen. Ooit werkte ik met een assistente die bij het bekijken van het gebit, de achternaam, de geboortedatum en de straatnaam kon opratelen!
Schoonmaak
Verder moet natuurlijk de behandelkamer goed gedesinfecteerd worden na een bezoekje van iemand. Alles moet op de juiste manier gereinigd en weggewerkt worden. Bij de ene praktijk gaat dit sneller als de andere praktijk. Praktijken met doorgeefluikjes naar sterilisatie met een speciale omloopassistent kunnen dit het snelste. Maar helaas is het niet overal zo luxe! Ook scheelt het als er met trays wordt gewerkt. De behandelaar haalt dan niet steeds een instrument uit een of andere la die hij of zij toevallig nodig heeft of waarbij de assistent alles van te voren helemaal moet klaarleggen, maar ligt alles al klaar in een handig bakje dat zo – hopla – in zijn geheel in de thermodesinfector kan. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Scherp!
Persoonlijk ben ik zelf extreem vroeg op de praktijk om alles zoveel mogelijk op een handige manier klaar te zetten. Dat scheelt mij tussendoor enorm veel tijd. Wat ik altijd doe is mijn instrumenten checken op scherpte. Klinkt luguber maar een scherp instrument doet minder tot geen zeer. Het kost mij minder kracht en het werkt sneller. Als mijn scalers en curettes niet scherp zijn dan moet ik ze slijpen. Ik ben heel ouderwets en slijp ze zelf met de hand. Anderen laten dit over aan externe bedrijven of doen dit met een apparaat.
Dossiers lezen
Wat ik ook doe, zo vroeg in de ochtend, is alle dossiers lezen. Zeker bij nieuwe patiënten kost dit flink wat tijd. Soms is het dossier nog niet compleet en moeten we er achteraan om de gegevens van de vorige tandarts of mondhygiënist alsnog bij elkaar te krijgen. Ook tussendoor lees ik vlak voordat de patient binnenkomt nog eens het dossier. Ik bedenk dan wat ik moet vragen en maak dus eigenlijk een soort klein to-do-list zodat ik verantwoord kan gaan behandelen.
Begeleiden
Uiteraard heb ik ook vaak een stagiaire aan mij zijde. Super fijn, want hij of zij kan vaak wat handelingen die tussendoor gedaan moeten worden van me overnemen. Maar aan de andere kant moet ik er ook voor de stagiaire zijn en bedenk ik dus ook tussendoor wat ik hem of haar kan vragen zodat hij of zij ervan leert. Ik leg uit waarom ik doe zoals ik doe en probeer hen hierin mee te laten denken. Ook dit kost tijd. Niet alleen stagiaires worden begeleid maar ook preventieassistenten die onder verantwoordelijkheid van de tandarts of mondhygiënist vallen.
Even geduld aub
En zo kan ik nog wel even doorgaan met allerlei dingen die ‘tussendoor’ gedaan worden (zoals overleg met een therapeut of arts) en waardoor jij eventjes in de wachtkamer zit. Bijvoorbeeld omdat we uitlopen omdat de patiënt heel bang is en we bij diegene dus iets trager werken. Bedenk dan maar dat we je niet expres lang laten wachten maar dat we iedereen kwaliteit willen bieden. En kwaliteit kost nu eenmaal tijd.