Eerder al eens lichte ik de tarieven toe in een blog maar zag kortgeleden de uitzending van de omroep Max over de ontevredenheid van patiënten over het gebruik van codes met de bijbehorende tarieven door de mondhygienisten. Ik vond het toch nodig om hier weer even mijn gezouten mening over te geven.
Waar ging het precies over?
De tarieven van de mondhygienisten zijn te hoog aldus 57% van de deelnemers van het Max opinie panel.
Ook werd er gevraagd wat ze vinden van de mondhygienisten.
Gelukkig zijn de meeste mensen erg tevreden over de behandeling zelf, maar de grote irritaties gaan over de tarieven en de 5 minuten behandelcodes.
Mensen hebben vaak het idee dat de mondhygienisten eerder teveel dan te weinig minuten in rekening brengen.
Ook het stapelen van behandelingen kan een dure rekening opleveren en daarmee bedoelen ze dat er binnen een dezelfde behandeling meerdere codes in rekening mogen worden gebracht.
Ook werd er gespeculeerd dat er door deze hoge tarieven veel mensen met een krappe beurs geen behandelingen bij de mondhygienist meer ondergaan wat dan weer uitgestelde zorg en de nodige problemen met zich mee zal brengen.
Kortom de conclusie van het programma is dat ze de codering vaag en niet duidelijk genoeg vinden, de tarieven te hoog en dat het wellicht zinvol is voor de toekomst om de kosten van de mondhygienist in het basispakket op te nemen. Een ander probleem is dan weer de kosten van de zorgverzekering die dan omhoog zullen gaan aldus het programma.
Zijn wij echt te duur?
En met wij bedoel ik dan de mondhygienisten.
Naar mijn mening ben ik het nog steeds niet eens dat een preventie assistent met een korte opleiding van soms slechts enkele weken dezelfde “ dure codes” mag hanteren als een mondhygienist die hiervoor vier jaar op een HBO niveau een studie heeft afgerond.
In mijn ogen zijn preventie assistenten erg nuttig in het vak en kunnen zij op de werkvloer goed worden gebruikt, toch vind ik dat hier nog veel meer duidelijkheid over moet komen.
Duidelijkheid over de codering wie wat mag gebruiken, maar ook duidelijkheid naar patiënten toe. Bij de luxe kapsalon mag je ook zelf kiezen door wie je geknipt wordt. En de moeilijkheidsgraad van de mondsituatie geeft dan uitsluitsel bij wie je in de stoel terecht komt en niet de tandarts die je stuurt naar wie hij of zij het meest aan verdient.
De codes worden door de NZa opgesteld en dus niet door de vereniging van mondhygienisten zelf. Wij hebben hier zelf geen enkele invloed op.
De codes worden dusdanig opgesteld dat ongeveer voor de moeilijkheid en tijdsduur van de behandeling een prijs wordt bedacht.
De code voor een wortelkanaalbehandeling zijn dus een stuk hoger in prijs dan die voor een controle bij de tandarts.
Bij de mondhygienisten zit het precies zo! Ook deze codering is door specialisten met zorg geselecteerd en vastgesteld.
In onze codering zitten dan ook de kosten van verbruiksmaterialen, stoelprijzen, energieprijzen, lichamelijke ( zware inspanning), dure apparatuur enzovoort berekend.
Oplichting?
Tuurlijk zijn er altijd situaties waarin mensen worden opgelicht. Ook ik zie soms de rekeningen van mijn collega’s waar ik zelf van schrik.
Alles moet zijn prijs waar zijn zeg ik altijd en aangezien onze tarieven best fors kunnen zijn vind ik dan ook dat het evenredig moet zijn aan alle zorg die je erin stopt.
Zo vertelde ooit een mondhygieniste mij dat zij werkzaam was in haar garage aan huis en dat zij zeker niet de allerbeste of nieuwste apparatuur bezat, en zij daarom ook altijd iets minder rekende voor haar behandelingen dan ieder andere mondhygienist in de buurt.
Nou betekend dat niet dat je als mondhygieniste op de Zuidas of Grachtengordel in Amsterdam je dan automatisch veel hogere tarieven mag rekenen dan je collega in een boeren dorp. Maar alles moet wel in proportie zijn en ik vind dat ook de taak aan mijn collega’s om dat eens secuur onder de loep te nemen.
Als je als mondhygieniste een T code hanteert om parodontitis onder het tandvlees te behandelen betekend dat ook dat je met speciaal instrumentarium en de nodige vakkennis en zorg dit moet kunnen uitvoeren. En zo zijn er ook situaties waarin deze stapel- codes flink worden opgevoerd maar waarbij misschien niet altijd een kwalitatieve goede parobehandeling wordt uitgevoerd.
Ook dat is aan de mondhygieniste zelf om te weten of je voldoende vakkennis bezit. Volg je alle cursussen nog steeds? Is je apparatuur up to date? En ben je zelf bekwaam genoeg om alle behandelingen van ons vak uit te voeren. En zo niet dan is dat ook geen ramp maar dan moet je dat in alle eerlijkheid zeggen tegen de patiënten en ze wellicht doorsturen naar een collega of praktijk waar ze wel deze juiste zorg kunnen bieden.
Zo was ik zelf nog niet zo lang geleden onder behandeling bij een psycholoog die voor 2 consulten 590 euro in rekening bracht. Ze vroeg vriendelijk of ik het goed vond dat haar collega ook bij het gesprek mocht aanschuiven als supervisie en ik uit beleefdheid zei dat het goed was, maar zij me niet vertelde dat hiervoor ook nog eens 89 euro werd berekend voor alleen haar aanwezigheid a 10 minuten. Toen ik uiteindelijk klaar was met alle sessies kreeg ik nog een rekening van 65 euro voor het voeren van telefoontjes en sturen van emails op haar initiatief. Dus ik bedoel maar.. in iedere branche zouden ze de tarieven eens goed onder de loep mogen nemen. In dit geval zit je daar alleen aan een tafel je eigen verhaal te doen waarbij de behandelaar uittypt wat ik vertel. Geen hoge kosten van apparatuur of spullen zoals in onze branche.
Wat kan er beter?
Zoals ik hierboven al heb toegelicht is het noodzakelijk dat alle mondhygienisten op 1 lijn liggen wat codering betreft. Ook dit mag echt serieuzer genomen worden! Maar het belangrijkste van allemaal is denk ik nog de duidelijkheid die behandelaars moeten geven aan hun patiënten. Mensen zijn het niet eens met de tarieven omdat ze niet goed op de hoogte zijn wat zij kunnen gaan betalen, maar ook niet wat er nou precies gedaan gaat worden qua behandeling.
Wellicht vinden mensen over prijzen nou eenmaal lastig, maar eigenlijk moet je voordat je gaat behandelen al duidelijk vertellen wat het gaat kosten. Formulieren laten tekenen en begrotingen meegeven. Men wil nou eenmaal weten waar hij of zij aan toe is…..