De reden dat ik deze blog begin komt toch wel een beetje voort uit een lichte frustratie vanuit mij.
Waarschijnlijk zijn het de mensen die zelf nog nooit bij een mondhygiënist geweest zijn, te lang niet zijn geweest of mensen met onderliggende mondproblemen. Maar de verhalen die er rond gaan.. Dat vind ik toch een beetje jammer!
In deze blog zal ik een aantal antwoorden geven over verhalen die de ronde gaan..
Natuurlijk weet ik zelf beter, en gaan al mijn patiënten dol enthousiast de deur weer uit en weet ik dat ik mijn patiënten heel erg blij met mij zijn. En ik met hun! Want na 13 jaar werken en al hun gezelligheid , lief en leed mogen delen verveelt mijn werk nog steeds niet. Toch blijft het een beetje knagen als je op verjaardagen bent, in de kroeg of waar je ook laat vallen dat je mondhygienist bent van beroep, er mensen altijd iets negatiefs willen zeggen over ons werk.
Dus bij deze de antwoorden op alle verhalen die er over ons mondhygienisten de rondte gaan.
Om het werk als mondhygienist te kunnen doen moet je vast heel sadistisch zijn?
Mondhyena, mondsadist en dat soort gekke termen, ze bestaan al een hele tijd. Toch voel ik dat ik bij zulke opmerkingen altijd in de verdediging moet schieten.
En nee ik heb thuis geen leren zweepjes en tuigjes in de slaapkamer! Ik kan eerlijk zeggen dat ik het altijd heel naar en vervelend vind als patiënten ondanks alle goede zorg toch pijn ervaren.
Ik doe er alles aan om de behandeling zo comfortabel mogelijk te maken. Ik gebruik verdoving, verdovingszalfjes en speciale gels om gevoelige tandhalzen preventief te verdoven voor de gebitsreiniging. Toch kan het wel eens gebeuren dat het dan evengoed nog gevoelig of vervelend aanvoelt. Vaak geef ik heel duidelijk aan als bepaalde onderdelen wat pijn kunnen geven. Dan schrik je minder en ben je er al een beetje op voorbereid.
Zeg duidelijk tegen jouw mondhygienist wanneer het pijn doet! Ze kan dan even stoppen en kijken of er manieren zijn om de behandeling minder pijnlijk te maken. Communiceren is hierin ontzettend belangrijk, zolang je niks zegt weten wij ook niks.
Na een behandeling bij de mondhygienist heb je altijd pijn in je mond
Gelukkig zie ik meer patiënten blij en heel gelukkig de behandelkamer verlaten dan dat ze met samengeknepen billetjes en met het bloed nog in de mondhoeken de deur uit gaan.
Dat is prettig want anders zou ik mijn vak natuurlijk nooit zo leuk vinden.
Zo komt het voor dat ik bijvoorbeeld bij een zware parodontitis behandeling heel diep onder het tandvlees moet reinigen en ik van tevoren weet dat het een aantal uur erna gevoelig kan worden.
Ik geef mijn patiënten dan ook altijd een advies mee om na zo’n heftige behandeling thuis alvast een paracetamol in te nemen om dit nare gevoel te verzachten.
Zoals de gezegde luid; Zachte heelmeesters maken stinkende wonden gaat die bij ons helaas soms ook op.
Soms moet het eerst erger worden voordat het probleem verdwijnt. Ga er wel vanuit dat deze patiënten die zo’n behandeling ondergaan al zware mondproblemen hebben en er anders over een paar maanden of jaren tanden waren uitgevallen. Zo kunnen wij gelukkig voorkomen dat veel mensen aan een kunstprothese moeten of dat er gaten in hun gebit ontstaan.
Dus een tip van mij! Houd de mondverzorging goed bij, ook naast de behandelingen door ons. Zo zal je zien dat wanneer je gebit in topconditie is en je enkel alleen aanslag en tandsteen hebt de behandeling absoluut geen zeer doet, en ook daarna niet meer.
Mondhygienisten en tandartsen zijn grote oplichters
Deze doet het ook altijd goed op feesten en partijen! Gelukkig zijn er meer plekken waar je veel geld moet betalen en je voor je gevoel geen waar voor je geld krijgt.
Het is maar net hoe belangrijk jij je gebit ziet? Wat is nou 200 euro per jaar om een gebit in topconditie te houden en waar je de rest van je leven mee wil doen?
Een pakje sigaretten wekelijks dat is pas onnodig veel geld toch! En zo kan ik nog wel honderden andere situaties bedenken.
Helaas weten veel mensen niet dat wij als zorgprofessionals enorm hoge kosten hebben voor het onderhouden van onze apparatuur en stoelen. De kosten voor disposables die we gebruiken, instrumenten en andere spullen is erg hoog helaas en worden dus doorberekend in de kosten voor behandeling.
Wat ik erg fijn vind is dat mondhygienisten allemaal hetzelfde tarief hebben landelijk, en zo ben je dus bij iedere mondhygienist hetzelfde kwijt voor een behandeling. Tuurlijk zal er verschil zitten in wat je voor dit tarief krijgt. De ene mondhygienist heeft modernere apparatuur en praktijkruimte dan de andere mondhygienist. Aan jou dus de taak waar je zelf het prettigst bij voelt en kan je uitzoeken bij wie je het beste af bent.
Op de website van de NvM kan je online kijken naar erkend geaccrediteerde mondhygienisten en weet je dus dat hij of zij haar vak goed bijhoudt met de nieuwste scholing.
Als de mondhygienist met haar haakje bezig is gaat het altijd bloeden
Dit is weer zo’n leuke opmerking die ik direct kan ontkrachten. Het prikkertje waarmee wij meten of het tandvlees gezond is noemen ze ook wel een indicatormeter.
Pas als het bij dit meetinstrument gaat bloeden weten we of het tandvlees gezond is. Er zijn een heleboel mensen waarbij het tandvlees in goede conditie is en het bij deze meting niet zal gaan bloeden. Dit ligt dan echt aan jezelf of je thuis de mond ook goed verzorgt ja of nee.
Wij noteren alles zeer nauwkeurig van de plek waar het meteen begint te bloeden van de plekken waar het enkele seconden later alsnog begint. De plekken waar er tandplak aanwezig zit, kleine beginnende gaatjes alles zetten wij in de kaart zodat we jouw gebitssituatie perfect in kaart kunnen brengen.
Mondhygiënisten zijn vaak hardhandig
Na 13 jaar aan het werk te zijn kan ik van mijzelf wel een goede inschatting maken dat ik vrij zachtaardig te werk ga. Ook ga ik naar de nodige praktijkcursussen waar ik de nieuwste technieken leer van het instrumenteren. Mijn patiënten zijn altijd erg blij met me en zeggen ook vaak absoluut niet naar een andere mondhygienist te willen gaan. Toch is bij iedereen zijn pijngrens anders en soms kan het gebeuren dat je een nare ervaring opdoet. Houd dit in de gaten, als je iedere behandeling veel pijn ervaart kan je misschien eens een andere behandelaar proberen en kijken of je dit beter bevalt.
Mondhygiënisten behandelen je als een klein kind en zeuren over flossen
Dit hoor ik regelmatig om mij heen, mensen vinden het gewoon zo vervelend om op hun gedrag te worden aangesproken ookal weten ze zelf ook wel dat ze eigenlijk thuis nooit die tandenstokers gebruiken.
Toen ik 13 jaar geleden begon met mijn werk als mondhygienist was ik zo precies dat ik daarbij zowat de patiënt zelf uit het oog verloor. Ik zag alleen de punten in de mond die verbeterd konden worden en gaf altijd hele serieuze instructies en adviezen. Ik moet toegeven dat ik daarin erg ben verandert en ik mijn vak veel leuker ben gaan vinden sinds ik meer met mijn patiënten praat over andere dingen in het leven. We hebben ontzettend veel gezellige gesprekken en kunnen lachen tijdens de behandeling dat de extra tips en instructies op het eind helemaal niet opvallen.
Geef het jouw mondhygienist aan dat je zelf heus wel weet dat je poetsgedrag of flossgebruik niet optimaal is maar dat je liever niet steeds zo belerend toegesproken wil worden. Vaak zal dit de situatie veranderen en ga je met meer plezier naar de bahandeling de volgende keer.
Hallo Ik ben eigenaresse van een praktijk 10 jaar in zuid Holland .ik heb laatste tijd zeer erg slecht ervaring van de nieuwe afgestuurde mondhygienisten ik heb 1 Mh die bij ons 8 jaar werkt .De nieuwe hebben zij geen geduld willen geen agenda’s opbouwen en willen zij gelijk 50% omzet , eisen , ook geen verantwoordelijkheid.zij willen geen kritiek omdat ja dan stopt ik.Ik heb zelf erg goede patiënt populatie Ems apparaat aangeschaft een praktijk modern 2 jaar geleden verbouwd .
Ik heb niet veel vertrouwd in deze niuews generatie