Hoewel ik deze week zelf nog even geniet van mijn laatste weekje verlof, vind ik het leuk om jullie onze kijk op situaties in de praktijk uit te leggen.
Bij deze ga ik jullie de top 8 geven van ergernissen in de praktijk.
1. Afspraak vergeten
Oeps je bent je tandartsafspraak vergeten! Dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Iedereen is zo druk met werk en van alles en nog wat dat je daardoor makkelijk de afspraaknotitie in de agenda kan vergeten.
Wanneer je daarna opbelt met de verontschuldiging of je stuurt een email om de situatie uit te leggen kunnen we het begrijpen en zal meestal geen rekening worden gestuurd.
Wel is het vervelend als we helemaal niks horen en achteraf een boze patiënt aan de telefoon krijgen over de gestuurde rekening.
Ik bel zelf altijd bij een aantal minuten te laat even om te vragen of je misschien nog kan komen.
Voor ons als behandelaar is een gemiste afspraak altijd heel irritant. Vaak is het ook niet meer mogelijk om de plek op te vullen met een andere patiënt, terwijl je weet dat de agenda overvol is en je de mensen pas kwijt kan ergens twee maanden verderop.
De reden daarom ook dat we altijd de gereserveerde tijd in rekening brengen.
2. Te laat komen
Ook bij deze weer hetzelfde, door alle drukte kan het iedereen overkomen dat je een paar minuten te laat komt op je afspraak.
Wat mij opvalt in de praktijk is dat het wel altijd bij dezelfde personen gebeurt of bij de mensen die nog het dichtst bij de praktijk wonen.
Waarom is dat voor ons zo vervelend? Veel mensen denken dan, nou dat praat je maar wat minder of geef je deze keer geen poetsinstructie. Voor ons is te laat komen vervelend omdat de hele agenda planning in de war raakt. Voor iedereen is 40 of 30 minuten tijd gereserveerd en daar zit iets speling in. Wanneer je doodleuk een kwartier te laat komt is het vaak net niet de moeite om iemand naar huis te sturen waardoor je toch een hele behandeling in een korter tijdsbestek wil proppen. Je loopt dus vaak uit bij zo’n behandeling waar je dan de hele dag zelf last van hebt.
Dus probeer op tijd te komen en wanneer je bijvoorbeeld in de file staat onderweg bel even naar de praktijk.
3. Roken voor de deur
We zien het regelmatig gebeuren, patiënten zijn soms zo angstig voor de behandeling dat ze buiten om de hoek nog snel even een sigaret opsteken.
Maar in een praktijk waar alles steriel ruikt en je boven op de mensen werkt is de geur van net gerookte sigaretten niet zo fantastisch.
Waneer de mond opengaat en je de geur van een asbak tegemoet gaat al evenmin.
Ben je een roker en heb je een spannende afspraak bij de tandarts, neem een stressbal in plaats van een sigaret en neem deze dan liever na je behandeling.
4. Tijdvragende patiënten
In het vak kennen wij ze allemaal, van die patiënten die ondanks de voor hun extra geplande tijd zoveel vragen stellen en tijd dat je daardoor gaat uitlopen.
Dit zijn vaak de mensen die wij op bepaalde tijden inplannen zodat we daar al extra rekening mee kunnen houden. Toch gebeurt het nog regelmatig dat mensen je zoveel vragen gaan stellen dat je hierdoor ernstig uitloopt.
Beter zet je alle vragen op een papiertje en stel je deze in een aparte afspraak of stel je de vragen per mail. Wanneer je voor 10 of 40 minuten bent ingedeeld in de agenda, probeer je hier dan als patiënt ook een beetje aan te houden. En let op de signalen van de behandelaar als deze de kamer gaat schoonmaken of hints geeft als ik moet wel zo verder hoor.
5. Vieze mond
Als mondhygienist weet ik natuurlijk als geen ander hoe het is om in vieze monden te werken, maar toch vind ik het naar ons als behandelaar wel netjes om even je tanden te poetsen voordat je naar een afspraak toe komt.
Regelmatig krijgen wij de opmerkingen als daar ben jij toch voor, of jij gaat toch mijn tanden poetsen. Persoonlijk vind ik dat dit een punt is wat bij de opvoeding hoort. Ga je naar de tandarts dan poets je gewoon even fris je tanden. Niks is viezer dan tijdens de behandeling alle slablaadjes, maanzaadjes en broodkruimels te moeten wegvegen.
6. Stinkende patienten
Weer zo een in dezelfde categorie persoonlijke verzorging. Wij zitten gemiddeld 35 minuten boven op iemands lip (letterlijk en figuurlijk) en dan is het niets erger dan dat je continu wordt blootgesteld aan de geur van vieze haren, zweetoksels, knoflook of uien.
Heb je een behandeling bij de mondhygienist of tandarts, denk dan graag even aan je persoonlijke verzorging want die mondkapjes houden niet alle geur tegen.
Douch even, gebruik een deodorant, geef je tanden een poetsbeurt en probeer de avond ervoor of de dag zelf geen uien en knoflook te eten.
7. Bellen in de praktijk
We leven nou eenmaal in een tijdperk waarin iedereen is vastgegroeid met een telefoon in de handen.
Maar sommige mensen maken het wel helemaal bont! Dat je even op je telefoon zit in de wachtkamer is tot daar aan toe, maar mensen gaan gerust in de behandelkamer zitten bellen. In het meest gekke geval gaan patiënten zelfs tijdens de behandeling een heel gesprek zitten voeren met iemand aan de lijn. Ik vind dit heel raar en ook iets wat niet bepaald bij een nette opvoeding hoort.
Zet je telefoon dus op stil en wacht even met bellen totdat je behandeling is afgelopen.
En mocht je een heel belangrijk en dringend telefoontje verwachten meld het dan even voordat we gaan behandelen.
8. Onredelijk gedrag
Dit punt is misschien nog wel het ergste punt van allemaal.
Door de jaren heen, en ik ben nu 12 jaar mondhygienist, zie ik de mensen echt veranderen in gedrag. Mensen worden brutaler! Nou is de buurt waarin ik werk een buurt met over het algemeen lieve en keurige patiënten, toch zie je een verandering.
Mijn college receptioniste zit soms huilend aan de telefoon omdat mensen zo ontzettend onredelijk zijn. In een enkel moment zijn mensen zelfs in staat om geweld te gebruiken of te dreigen haar op te zoeken als ze niet snel even een afspraak inplant of de factuur te veranderen.
Waar gaat het over?? Over het maken van een afspraak eerder dan dat in de agenda mogelijk is of omdat iemand het niet eens is met de rekening?? Omdat je naar jouw mening 5 minuten korter bent behandeld dan dat is gedeclareerd? Kom op mensen! Denk aan je gedrag, wij werken in de zorg omdat we graag mensen helpen aan een betere gezondheid, wij houden van mensen maar willen niet graag behandeld worden als voetveeg.