tandarts werkt wel kapper niet

De Kapper Werkt Niet. De Tandarts Werkt Wel. Waarom?

De kapper is gesloten en de tandarts niet. Waarom?

Gisteren (22 april) heb ik mijn eerste klinische werkdag als mondhygiënist weer gehad. Ik zeg met nadruk klinisch, want het hele team is de vorige weken best druk geweest. Ik ben erg blij dat ik mijn patiënten weer van goede zorg kan voorzien. Helaas zie ik dat er online een aantal mensen zijn die denken dat het oneerlijk is. Waarom mogen wij wel weer geld verdienen en de kapper niet?

In het begin…

Laat ik eerst vertellen hoe het nu eigenlijk gegaan is. We schoten we toch wel wat in de stress toen Corona uitbrak. Er gingen allerlei verhalen te ronde en wat was nu waarheid? De een zei dit en de ander weer dat. Iedereen leek op een gegeven moment wel expert, wetenschapper of viroloog. Wat duidelijk was is dat we allemaal, niemand uitgezonderd, wilden zorgen dat de IC niet overbelast zou worden.

Koppen bij elkaar met 1,5 meter afstand

Dit zorgde ervoor dat de mondzorg koepels bij elkaar gingen zitten. Ik kan je vertellen…dat is uniek. Zij kwamen net uit een landschap waarbij uitgetekend werd van wie welk weiland nou eigenlijk was. Je kan je voorstellen dat iedereen zijn eigen landje ging bewaken. Gelukkig is dit tijdperk achter ons. Covid_19 werd, gek genoeg, een verbindende factor.

En nu?

Gezamenlijk werd besloten om voorlopig enkel spoedhulp te leveren in de mondzorgpraktijken. Dit eiste enige organisatie voor de praktijken. Patiënten moesten worden afgebeld, het moest worden uitgelegd, er moest bedacht worden wat dan precies wel en niet spoed was, enzovoort. En nog veel belangrijker: Hoe gingen we zorgen dat onze patiënten gezond bleven?

Digitaal aan het werk

Het is al vaker gezegd; je wordt er creatief van. Voor het beeld: naast ons klinische werk dat al meer dan 8 uur per dag beslaat, hebben we net als ieder team enorm veel vergaderingen. Het teamconcept bestaat al behoorlijk lang in de mondzorg en toch moet dit nog veel beter. Ook is kwaliteit een heel dynamisch begrip en aan veel verandering onderhevig. Dus in de pauzes en in de avonden wordt er steeds meer overlegd en wordt er steeds meer op afspraken strak op papier gezet. Nu konden we dit ineens in de reguliere uren doen. Via de digitale snelweg uiteraard. Dus net als heel Nederland zaten we achter een screen. Waarom konden we eigenlijk niet hetzelfde doen voor onze patiënten? Het idee voor digitale consulten was geboren. Maar ook dit moest gestroomlijnd worden en op een veilige manier. Ook dit koste dus weer veel uitpluis-tijd en overleg.

Onkosten

Dus we hebben zeker niet stil gezeten. Helaas wel zonder inkomsten. De kosten liepen door. Deze kosten zijn binnen enkele jaren enorm gestegen door allerlei strenge regelgeving. Zoals voor jou de welbekende privacywet maar ook de hygiëne werd stevig onder de loep genomen. Bovendien nam preventie in de mondzorg een vlucht en nam het aantal tandartsen die een solopraktijk hadden af. De praktijken zijn nu vaak erg groot De praktijken hebben hier dus de laatste jaren enorm geïnvesteerd. En toen gingen de tarieven met meer dan 10% omlaag…We schrikken eigenlijk niet meer van een praktijk die 80% onkosten heeft. Online zie je dat mensen denken dat we een enorme buffer hebben. Niks is minder waar….wat jij betaalt voor een behandeling vloeit direct terug naar kwaliteit voor jou.

Financiële steun

Goed, we werkten wel maar het potje geld raakte snel op. Nu denkt men dat we nu weer aan het werk zijn gegaan omdat we weer inkomsten willen. Nou, dat is dus niet waar. Er is namelijk een regeling getroffen waarvoor onze mondzorg koepels zich werkelijk voor uit de naad hebben gewerkt. Zij hebben veel gesprekken gehad met allerlei instanties. We hadden eerst namelijk nergens recht op terwijl bijvoorbeeld een bowlingbaan wel een vangnet had gekregen. Uiteindelijk hebben we steun gekregen.

Inleveren maar weer…

Let wel…een deel hiervan is absoluut geen schenking. Op het moment dat wij de zorg dusdanig weer hebben ingehaald en overproductie draaien, moet dit weer terugvloeien. Kortom: Als we nu dag en nacht en in het weekend door blijven werken zodat jij weer je zorg op tijd kunt krijgen…mogen we die inkomsten niet houden.

Het is veilig

Waarom zijn we nu  weer reguliere zorg gaan leveren ondanks de intelligente lockdown? Waarom mag de kapper niet open en wij wel? Dat komt doordat diezelfde mondzorg koepels een wetenschappelijke commissie hebben opgericht. Onze sector is gewoon een vreemde eend in de bijt. We worden niet als contactberoep gezien maar als zorgverleners. We hebben daarmee zorgplicht.

Een kapper is simpelweg geen zorgverlener, heeft geen zorgplicht en is wel een contactberoep. Wij hebben altijd al te maken met rondvliegende virussen en behandelen ook gewoon HIV-patiënten. Infectiepreventie maakt een heel groot deel uit van onze opleidingen. De wetenschappelijke commissie heeft al onze maatregelen nog eens onder de loep genomen en alles over Covid_19 eens op een rijtje gezet. Zo bleek in Wuhan slechts 0,45% van de tandheelkundigen geïnfecteerd.

De wetenschappelijke commissie bedacht een Leidraad. Deze Leidraad werd voorgelegd aan RIVM, OMT en aan de inspectie. Wat bleek? Ze vonden het super goed. Zo goed…dat het zelfs minder streng mocht worden gemaakt.

Verscherping

Onze maatregelen zijn wel wat verscherpt. Zo moeten wij ook gewoon zorgen dat de patiënten onderling ten minste 1,5 meter afstand nemen. Het is nu veel duidelijker welke mondkapjes wel en niet geschikt zijn en wanneer er een gezichtsscherm gedragen moet worden en wanneer niet. Wat de waarde kan zijn van een spoelmiddel voorafgaand aan de behandeling. Maar over het algemeen geldt dat de richtlijn van de Werkgroep Infectie Preventie (WIP) die we sinds jaar en dag volgen gewoon goed is zolang we geen besmette mensen over de vloer krijgen die hoesten en proesten en/of koorts hebben. Triage is ontzettend belangrijk.

Barrière voor het virus

Dan vergeet ik nog iets heel belangrijks te vermelden. Mondzorg is niet voor de mooi. Ja, ook wel, natuurlijk, maar in basis behoren wij tot de Gezondheidszorg. Het virus wordt via de mond verspreid. Een mond die niet gezond is, is bevattelijker voor het virus. Een gezonde mond kan juist een barrière vormen voor veel ziektes. Dus laat bacteriën in je tandplak en tandsteen of scherpe randjes van uitgebroken vullingen geen geplaveide weg aanleggen voor virussen.

Toch thuis blijven

We hebben in de mondzorg de taak om jouw mond in top conditie te maken of te houden. De kapper is niet opgeleid in infectiepreventie en ook vormt lang haar geen extra risico op het virus. De kapper is voor de mooi. Wij zijn er voor je gezondheid en voor de mooi. We zijn ook geen supermarkt…bij ons in het een stuk veiliger. Wel blijft gelden: blijf thuis als je niet goed in orde bent! Onze maatregelen werken alleen bij mensen die klachtenvrij zijn.

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

One Response

  1. Ron Steenkist april 26, 2020

Leave a Reply