tandartsverzekering

Verzekerd Van Een Goede Tandartsverzekering?

Spoiler allert: een vrij sarcastisch stukje…

Oh help…ik heb zo geen zin om hierover te schrijven…en nou verwacht ik ook nog van jou dat je je hierin gaat verdiepen. En toch krijg ik deze vraag minstens een keer per dag. Of het wel verzekerd wordt. Je verwacht dan een simpel ‘ja’ of ‘nee’, maar helaas…zo makkelijk is het niet. Er bestaan ontzettend veel verzekeringen en bovendien hebben ze allemaal ook nog eens verschillende pakketten. Om het nog leuker te maken…ze passen de inhoud elk jaar aan. Oja, en dan hebben we ook nog zoiets als ‘contracten’.

Geld over

Als je deze maand naar je tandarts of mondhygiënist gaat, dan zijn ze misschien een tikje chagrijnig. Rond dit tijdstip loopt het sowieso storm. De telefoon staat gloeiend rood van mensen die er achter komen dat ze nog hun potje geld kunnen opmaken. Ze hebben dan nog recht op een stuk vergoeding. Daar hebben ze al voor betaald dus wil je daar ook iets voor terug hebben. Sommige mensen hebben zich bedacht dat het slim is om nu een kunstgebit aan te schaffen. Zij denken dat ze dan volgend jaar geen verzekering meer nodig hebben. Probleem is dat dit niet altijd zo is (denk maar aan implantaten) en dat de agenda van de tandarts al vol staat. Een kunstgebit krijg je niet zomaar ineens. Daar zijn een aantal afspraken voor nodig.

Contracten

Behalve dat het heel druk is, krijgen de praktijken contracten verzonden van de zorgverzekeringen. Nu zijn wij geen specialisten in assurantiën en zijn die contracten moeilijk te ontcijferen. Wat bedoelen ze nu precies? De contracten zijn ooit verzonnen om de kwaliteit van zorg te waarborgen en om de zorg goedkoper te maken. Je leest het goed…kwaliteit en goedkoop staan in 1 zin.

Je verdient het niet

Zo begint een brief aan vrij gevestigde mondhygienisten met een hoop complimenten over hoe belangrijk zij zijn voor de patient….en vervolgens of ze eventjes 20% goedkoper willen worden. Snap jij het? Het enige wat zij terug doen is dat als jij je rekening vervolgens niet betaald, we het bedrag alsnog van de verzekering krijgen. Maar doorgaans zijn deze mensen helemaal niet bijverzekerd voor de tandheelkundige hulp…Oja, je wordt ook nog ergens op hun website genoemd…jippie…Je krijgt als patient wel 5% meer vergoeding over die 80%. Waar die overige 15% dan blijft, mag Joost weten. Die hoeft de verzekering dus lekker niet te betalen terwijl jij wel hoge premie blijft betalen.

Investeren? Laat maar…

Je snapt dat als je als tandheelkundige het goed voor hebt met je patienten je flink investeert in de beste producten voor je patiënten. Plus dat er vanaf hogere hand steeds meer eisen worden gesteld. De nieuwe wetten en regels vliegen je om de oren. Het opvolgen daarvan kost veel tijd en geld. Dat geld zie je niet meer terug. De tarieven kan je namelijk niet omhoog aanpassen. Sterker nog…enkele jaren terug zijn de tarieven flink teruggezet. Het zorgt er ook voor dat steeds minder tandartsen hun eigen praktijk willen hebben. Het werkt nu niet bepaald motiverend. En dan vraagt de verzekering ook nog eens of je nog minder zou willen verdienen. Je mag zelf raden waarop beknibbelt wordt als de tandheelkundige gedwongen wordt om onder de huidige prijs te gaan werken…Ik snap nog dat je als tandarts met een plattelandspraktijk nog redelijk uit kunt komen, maar als je in een duur pand in hartje Amsterdam zit, wordt het wel heel moeilijk.

Controle op kwaliteit?

Nah, dan zou je toch denken dat die verzekeringen eisen stellen aan de praktijken waarmee ze een contract willen. Want ze gingen voor kwaliteit, weet je nog? Nou nee…Ik heb nog nooit een verzekering over de vloer gezien om te bekijken hoe we werken. Oh wacht…ik vergeet een ding…ze kunnen ‘materiele controle’ uitvoeren. Dat doen ze als je als praktijk afwijkt van het gemiddelde. Want, zo denkt de verzekering, gemiddeld zijn is perfect. Je zorg op de doelgroep afstemmen is zoooo 2018. Zo hebben mondhygiënisten controle gekregen omdat ze vaker de T-code gebruikte. Ja, dat is nogal logisch. Mondhygiënisten behandelen voornamelijk parodontitis en dat wordt onder een T-code gedeclareerd. De verzekering bekijkt bij controle het declareergedrag nauwkeurig. Dus ze controleren geen materiaal; geen instrumenten of iets wat daar op lijkt. Er wordt zelfs niet bekeken of je wel in het kwaliteitsregister staat. Dus hoezo zijn contracten er voor de kwaliteit?

Restitutie en natura

Patiënten met een restitutiepolis hebben op basis van hun polis recht op een vergoeding van de zorg tot het door de NZa maximaal vastgestelde tarief. Een patiënt met een naturapolis heeft slechts recht op 65% tot 80% vergoeding van het gemiddelde door de zorgverzekeraar gecontracteerde tarief. Ja, lees deze zin nog maar eens. Snap je het nog? Restitutie betekent dat je eerst zelf de factuur ontvangt voordat hij naar de verzekering gaat. Natura betekent dat je verzekering het geld direct aan de zorgverlener betaald en het dus als het ware jou voorschiet. Dat is lief van de verzekering maarrrrrr dat wil ook zeggen dat je geen vrije keus van arts of zorgverlener hebt. Dat heeft weer met dat contract te maken. Overigens komt 65% vergoeding in werkelijkheid nooit voor en is de vergoeding meestal 75-80%. Maarrrrr…de minister dringt wel aan op een lage vergoeding. Er is zelfs sprake van slechts 40% vergoeding bij ongecontracteerde zorg en deze hete adem voelen zorgverleners absoluut in hun nek. Dat terwijl jij eigenlijk recht hebt op vrije keus van arts of zorgverlener! Er valt straks niks meer te kiezen…de verzekering bepaald.

Welke verzekering is het beste?

Allemaal leuk en wel, maar hoe zit het nu? Krijg je de tandarts nou wel of niet vergoed? En welke verzekering is het beste? Nou wordt het leuk…ik mag je niet vertellen welke verzekering het beste voor je is. Dat is verboden. Dus ik heb wel de plicht je te vertellen of ik een contract met je verzekering heb of niet, maar mag je geen advies geven hoe je je het beste kunt verzekeren. Handig he?

Even Apeldoorn bellen

Om precies te weten wat je vergoed krijgt, kan je het beste je verzekering bellen. Vraag dan niet ‘Hey yo, ik moet naar de mondhygiënist, wa kosta?”, want dat weten ze ook niet. Dit kan alleen als je die mysterieuze declaratiecodes van ons hebt. Die krijg je netjes als we een begroting voor je op moeten stellen. Vaar ook niet op reeds gebruikte codes van vorig jaar, want ook die worden elk jaar weer een beetje anders. En dat snapt die medewerker van de verzekering aan de telefoon niet. Dus of je een beetje in correcte volzinnen wilt praten en in codetaal. Bekijk je hun website? Dan staat het weer niet in codes, maar in omschrijvingen. Die omschrijving matchen dan regelmatig niet met de omschrijvingen die bij de codes horen. Succes he…

Wat krijg je vergoed?

Kunnen we dan helemaal niks zeggen in de praktijk? Jawel…Sommige praktijken hebben speciale software aangekocht. Door de begroting in de software te zetten, kan er bekeken worden hoeveel geld je van je verzekering krijgt. Alleen een maar…die kan het alleen van dit jaar bekijken…

Onafhankelijke websites

Verder bestaan er gelukkig nog onafhankelijke websites die de boel een beetje in de gaten houden. Ik volg die ook. Zo kan ik je verblijden met het nieuws dat VGZ niet meer bepaald hoeveel minuten je mag laten tandsteen verwijderen, maar dat je rustig in de stoel kan blijven liggen tot de mondhygiënist klaar is. Meer weetjes lees je op zorgverzekeringskaart.nl en op vergelijkmondzorg.nl

Heeft het wel zin?

Heeft het überhaupt zin om je door het oerwoud te waden? Ja! Het kan je ontzettend veel geld schelen. Maar pas op…niks is wat het lijkt…lees de kleine lettertjes. Een oprecht gemeend: Succes!

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply